tisdag 9 december 2008

"Blendande" intelligens

På väg hem från jobbet idag blir jag omkörd av en bil. Inte så uppseendeväckande kanske, haha.

Men när bilen precis kört om, slänger nån ut en cigarett. Den landar, fortfarande glödande, precis framför min bil.

Varför gör man så? Det fattar jag mig inte på! För det första kan jag inte förstå att man röker i sin bil överhuvudtaget. Om man nu planerar att med tiden sälja bilen, då har man ju drastiskt dragit ner antalet presumtiva köpare.
För det andra, tror man att fimpen liksom bara försvinner om man slänger ut den? Ja, jo, den försvinner ju ut ut bilen, det är sant. Men vem hade man tänkt skulle plocka upp den?
Sån nonchalent attityd har jag svårt för. Den där: - ah, jag orkar inte bry mig, det får nån annan fixa.

Mycket märkligt.
Nu när jag skriver detta, kommer jag ihåg att jag råkade ut för samma sak på väg hem förra veckan. Med tanke på att det var på samma sträcka vid ungefär samma tid, får man ju hoppas att det var samma person.
Så att det inte finns fler menar jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, nånannanismen är utbredd i Sverige...
Utan att bli för politisk så undrar man ändå om det kanske har ett samband med att vi är uppvuxna med uppfattningen att staten/kommunen/nån annan ska ta ansvaret för oss från vaggan till graven...?

Nipe sa...

Ja, utan att vara för politisk
så håller jag med dig (politik är INTE mitt område,haha.)
För visst är det som du säger. Vi matas med föreställningen om att nån annan ska ta hand om allt. "Det får dom fixa". Vilka dom?

Egen-ansvar? Det ordet borde kanske fler suga på.