tisdag 22 mars 2011

Dags att börja kanske

Jag skrev så här i september. Två mål att uppnå, ett i närtid och ett på längre sikt.
Målet i närtid var att allvarligt och brutalt ta tag i livstilen och vikten. Den där vikten som fick mig att må så dåligt, som gjorde att jag började begränsa mig, som gjorde att jag varken orkade och vågade vara Nipe längre. Som gjorde att jag undvek spegeln. Inte för att jag var stor (storleken och utseendet är inte viktigt) utan för att spegelbilden såg så himla ledsen ut.
Det målet är uppfyllt. Nej, jag är fortfarande "inte klar", men molnen har skingrats. Den jag ser i spegeln är jag igen.

Det andra målet då? Vad var det? Jo, det var att genomföra HalvKlassikern. Det är Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimmet och Lidingöloppet, fast bara halva distanserna.
Bara halva, hehe.

HalvVasan blev av olika skäl uppskjuten till nästa år. Vi är två om att göra detta och vi hade båda våra skäl. Gott så.
Nu siktar vi mot HalvVättern. För att cykla krävs inte mycket egentligen, men en cykel är ju bra kanske. Äger Nipe nån cykel som klarar 15 mil på en dag? Min gamla hoj från 1994? Trotjänare javisst men tävlingsmässig nej.
Idag har jag varit i två affärer och testat fyra cyklar. Åh vojne, vojne.
Det här blir nog det svåraste på hela Klassikern - att hitta en cykel.

4 kommentarer:

Mångmamma sa...

Vet du, när jag växte upp var ett stående inslag på alla friluftsdagar att springa sista halvmilen/milen (beroende på ålder) av Lidingöloppet.
Jag hittade en fantastisk utsiktsplats uppe på höjden vid en gammal scoutstuga, där jag och närmast sörjande kompis satt och väntade in de första 20-30 elevernas upplopp i mål.
Sen kasade vi ner för kullen och flämtade i mål...
Behöver jag säga att jag aldrig gillat att springa?
:)
Men lycka till med cykeln.

Milla sa...

Cykelköpets viktigaste:
Se till att cykeln har en riktigt bekväm sadel =D
Kram

10Sekunder sa...

Jag hade en lärarvikare en gång som körde HELA vätternrundan på oväxlad röd damcresent.

Det enda hon skaffade var regnkläder. Första gången hon körde så regnade det och hon hade poncho. Den var tydligen bättre i medvind än i motvind.

Sadeln skall tydligen kompletteras med vasselin, har jag hört.

Nipe sa...

Mångmamma: Jag gillade inte heller att springa i skolan. Vais-torpet i Växjö lyckades jag undvika ett helt år :)
Milla: ja, och såna cyklar som jag kollar på, har verkligen inga goa sadlar. Aj i rumpan bara av att prova 3 st...
10sek: Vättern oväxlat, det är respektingivande...