onsdag 4 juli 2012

Lättnad

Jag är en strukturerad typ, men ibland falerar systemet totalt. VAB-ansökningar till Försäkringskassa är ett typiskt exempel på när jag inte riktigt har koll. De där intygen till förskola/fritids, de kan ligga i hallen/köket/gästrummet/handväskan/wherever hur länge som helst på sin väg mellan hemmet och förskolan. Sen ska intyget skickas in och ansökan ska fyllas i på hemsidan. Hrm, SKA fyllas i var det ja.
Jag glömmer/förtränger det och till slut kan jag inte fylla i ansökan längre. Då kan jag sticka huvudet i sanden lite till och tro att problemet löser sig av det. Det gör det inte (nähä) utan till slut (läs idag) så får jag vackert ringa till Försäkringskassans kundtjänst och fråga hur sjutton jag ska göra nu. Vänlig och tålmodig personal kollar i sina system och påpekar lite retsamt att några av dagarna har jag ringt om innan, men fortfarande inte ansökt om... Hoppsan liksom.
Nåväl, till slut har även jag fått utrett hur jag ska göra och lägger på.

Sen händer det magiska - jag tar faktiskt ALLA dagar, alla intyg och alla ansökningar och fyller i enligt alla konstens regler (som är ganska många eftersom jag har strulat med detta länge, hej Almanacka för 2011) och lägger i kuvert.

Så får jag bara tummen ur och lägger kuverten på postlådan, så ligger snart mina VAB-dagars öde inte längre i mina händer.
Pust.

2 kommentarer:

Anonym sa...

:-)

WOW jag trodde jag var sensam om att vara helt ostrukturerad med VABlapparna! Jag har tom fått avslag på vab pga slarv! Det är min största "surdeg"!

Kul att finna dig, även i detta avseende!

Men min stora önskan är att denna pappersexersis försvinner snart!

Nipe sa...

Men nu så! Nu är jag ikapp, även om pengarna inte trillat in än...