fredag 11 april 2014

Två premiärer!

I veckan har jag lärt mig två nya program.
På jobbet har jag tagit mina första stapplande steg i InDesign. Just nu försöker jag skapa mig ett dokument med masterpages och formatmallar (vad fasen det nu heter på engelska). Tanken är att skapa mig en mall som vi kan använda ute hos kund som ger oss fria händer att skapa själva.
Det går sakta men säkert. Inte särskilt svårt, kan man Word, Powerpoint och Illustrator har man ju mycket vunnet. Mest bara att lära sig var man hittar funktionerna. (Den här kaxigheten får jag säkert äta upp senare...)

Hemma på fritiden har jag i veckan lagt mina första orienteringsbanor i OCAD. När vi la banor som examination för banläggarkortet, använde vi oss av ett gratisprogram som heter Purple Pen.
I OCAD är det både lätt och svårt. En del saker är så obegripligt ologiskt att man baxnar (och svär).
Fick till och med ta hjälp av klubbens inofficiella supportkille för att komma vidare. Han kom hit, kollade i en minut och konstaterade att jag missat att aktivera en knapp som inte ens i min vildaste fantasi skulle behöva vara inblandad i det jag skulle göra. Nåväl, fyra banor blev det till slut.

Kul att lära sig  nya saker!

Inga kommentarer: