fredag 19 december 2014

Dagens tankar

Jamen, ibland fattar jag inte hur folk är funtade riktigt.

Har folk ingen vett och sans och självdistans nånstans? Inte ens vid jul?

Ok, just nu är mina tankar starkt färgade av den tragedi som nån jag gillar skarpt har drabbats av. Just nu känns de flesta ilandsproblem som just ilandsproblem. Så jag överreagerar säkert i nedstående, men det bjuder jag på idag.

Men en del människor borde nog ta en liten reflektion över vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt. Allt runt omkring oss måste inte vara ljust och fräscht och perfekt. Det är inte de perfekta lussekatterna, den perfekta dukningen eller den in absurdum provlagade skinkan som skapar julefrid och som sprider värme mellan människor. Det är att vi gillar varandra och accepterar varandras fel och brister som gör det. Att vi ser bakom fasaden och verkligen ser varandra som gör det. Punkt.
Nåväl, det här är en storm som blåser över.

En del andra människor däremot, herregud, måste verkligen (och då menar jag ju verkligen), ta ett rejält kliv ner från sin piedestal och rannsaka sig själv. Och därtill skaffa sig en smula taktfullhet, empati och sunt förnuft. 
För ett tag sen var jag med om en ytterst obehaglig händelse. Den som i detta var orsaken till det som hände, visade sig idag vara nästan ännu mer obehaglig. Hur man har mage att själv göra sig till offer i detta, ja det är för mig en gåta. Nä, jag säger bara: backa, tänk om, tänk rätt och ha åtminstone förståndet att uppträda en smula ödmjukt inför den du råkat orsaka lidande.

Åhhh, vad jag önskar att jag kunde skriva mer i klartext. Men, nej, jag vill inte hänga ut folk. Jag funkar inte så. Jag tror på vänlighet, omtanke och taktfullhet.

Var bara tvungen att lätta lite på trycket.
Bilden har vekligen ingenting med detta att göra, tyckte bara den var fin. Tagen i Småland 2004

1 kommentar:

Lina sa...

Bra!
Jag har också svårt för perfekt-hetsen och hur vissa saknar förmågan att se lite utanför den egna lilla perfekta bubblan.