onsdag 3 juni 2015

Träning när jag är 65

Om 22 år är jag 65. Ojdå.
Det här inlägget ska handla om hur jag tror och hoppas att jag tränar när jag är 65år. Hmmm. Det var lite svårt. Jag börjar med en tillbakablick.
För 22 år sen, då var jag 21 år och bodde i Småland. Jag hade precis träffat Silverräven och var nyförlovad och bodde i ny lägenhet.
Jag tränade styrketräning med min kusin och gick på Workout med min bästis. Precis som nu fanns det ingen direkt plan med träningen utan vi gjorde det som var roligt just då.

Det är alltså ingen vild gissning att min träning vid 65 år kommer vara likadan - lustdriven.
Jag hoppas det i alla fall. Glädje för att röra på sig måste finnas.
Ju äldre man blir, ju mer funktionell behöver träningen vara. Det märker jag redan nu. Det funkar inte att springa hårt och länge bara för att det är kul, då går jag sönder. Jag måste fokusera på vissa svagheter i kroppen för att hålla.
Så min vision om träning vid 65 år är som följer:
Mycket upplevelseträning: orientering, vandring, cykling, skidåkning.
Funktionell träning: yoga och styrketräning för att klara av upplevelseträningen.

Sist men inte minst hoppas jag att jag har fantastiskt roligt när jag tränar!

Inga kommentarer: