söndag 30 augusti 2015

Hyfsat back on track

Jag har bestämt mig för att ge min orienteringssvacka sparken. Nu är det dags att damma av skorna och komma igång igen. Ryggen samarbetar nästan mer med mig om jag håller igång, så varför inte springa? Jogga eller tassa ska jag kanske säga. Skit samma, jag är igång! Det är huvudsaken.

I fredag var det Natt-DM i Blekinge. Springa natt, det är nåt helt annat än att springa orientering på dagen.
Allt är för det första i svartvitt, eller i alla fall i nån grågrön färgskala. Pannlampan gör att man ser bra, men inte alls lika långt bort som i dagsljus.
Det är lite läskigt, det kan man inte komma ifrån. Läskigt, men inte FÖR läskigt. Eftersom lampan sitter på huvudet, ser man aldrig mörkret tätt inpå som man gör om lampan hålls i handen.
Men det är helt magiskt! Naturupplevelsen blir mer intensiv. Det blir du och naturen på ett nästan brutalt sätt. Lite singlande snö uppifrån med, så blir man nästan religiös på kuppen.

Nån snö var det absolut inte i fredags, nej. Sprang i knälånga nylonbyxor och kort tunn tävlingströja. Det var varmt trots att jag valde de tunnaste tävlingskläderna.

Valde en Öppen 5. Fegade lite och tänkte att det kunde vara bra med en lite enklare bana.
Men det var ett tag sen jag sprang nattorientering, helt klart. Det är nästan ett år sen. Det märktes.
Virrandet till 2an hade lätt kunnat undvikas om jag hade haft vett att använda mig av kompassen. Halvvägs till 4an blev jag omsprungen av klubbens bästa D14-löpare som hade sällskap av en annan tjej. Det var de sista medtävlande jag såg på en halvtimme. Helt mörkt i skogen.
När jag sakta men säkert virrade mig fram mot 5an såg jag nåt lyse lite längre bort. Pust, då är jag inte helt själv då...
Väl i mål ser jag att det hela hade tagit ungefär så lång tid som jag befarat. Jag fick extermt mycket skogstid för pengarna och kom toksist i min klass. Härlig runda, men min egen orientering får inte riktigt godkänt.

Idag har vi tävlat igen. Sprang en Öppen 5 idag med, mest för att de inte hade nån svårare bana som inte också var längre. Kort men lite lättare, det kändes bra idag.
Nu satt orienteringen mycket bättre, men nånstans vid halva banan tog energin slut. Tvärslut. Huvudvärk och mycket tunga ben. Gick det mesta in till mål. Drog en Resorb och en hel vattenflaska, sen var jag på benen igen.
Så, lite varierat resultat i helgen, men vad gör väl det? Jag är tillbaka i skogen, på riktigt!

2 kommentarer:

Märta sa...

Åh nattorientering hade vi i skolan, det var roligt! Visserligen bara en gång, så det var ju inte så att man fick nån vana direkt, fick bara prova på det.

Skönt att du har inställningen "mycket skog för pengarna" när det tar tid i skogen, så brukar jag också tänka ;-)

Nipe sa...

Nattorientering i skolan?! Det hade inte vi, det hade ju varit jätteskoj!( det hade jag nog INTE tyckt då, hahah).