måndag 27 februari 2017

Mina träningsmål för året

Jag önskar att jag var bättre på att formulera mål och delmål när det gäller mig träning. Ja, tyvärr är det inte så mycket bevänt med det där med att jobba mot målen heller, för ibland känns det som om jag motarbetar mig själv på den punkten. 
Nu ska vi blicka framåt och uppåt och ha glaset halvfullt och allt det där, så nu släpper vi det resonemanget. Vi nöjer oss med att konstatera att jag försiktigt formulerar mig för att inte jinxa.

Ni som läser webbversion, ni såg kanske min träningsnedräkning förra året. Mitt mål var att träna mer än 150 ggr. Med träning, menar jag allt jag gör i träningskläder minst 30 minuter åt gången. Så i det jag kallar träning, lägger jag även det som många andra säkert kallar motion. Vardagsmotion lämnar jag utanför. 
En halvtimme, med målet att bibehålla eller förbättra min kondition, styrka eller hälsa. Helst med nån form av utsöndrad svettdroppe.
Så, nu har vi det fastlagt.
Hur gick det då förra året? Jag slutade uppdatera i oktober tror jag. Mitt mål nåddes strax därefter. Nånstans mellan vattenlöpningspass 1 och 7 på Teneriffa nådde jag årets mål och jäklar i min lilla låda vad nöjd jag är med det. Jag har länge tänkt att räkna efter hur många pass jag fick ihop under 2016, men min träningsdagbok är i pappersform, så oooooorka liksom.

Nu inför 2017 har jag inget mål att nå när det gäller antal träningar. Jag räknar bara uppåt istället, uppdelat på typ av träning. Ju fler desto bättre, men inget minimum (eller maximum).

Mina mål är istället följande:

1. Träningen ska vara rolig. Jag ska ha kul när jag svettas. Ju fler träningsformer, ju bättre. Ju mer njutning och ju fler skratt, desto bättre.

2. Träningen ska göra mig starkare. Det finns saker på min kropp som definitivt behöver stärkas. Hej ryggen! Jag pratar om dig och några andra ställen.

3. Träningen ska få ner min inre stress. Jag kommer därför att direkt undvika träning som stressar min kropp. Det blir inga amraps, inga tunga vikter eller intervaller som ger kräkreflexen näring. Jag kommer därför inte heller att på ett tag försöka mig på att springa orienteringstävlingar. Ja, ni läste rätt! Tyvärr, men att springa (eller jogga eller gå heller för den delen) på tävling är en extremt stressande situation - hur underbar den än är. Även om jag tänker innan att jag bara ska gå runt min bana och inte pressa mig, så tickar ju klockan. Trots att jag lovat att inte bry mig, så sitter jag ju ändå där efter loppet och kolla sträcktider och tänker elaka tankar om mig själv, min löpförmåga och min kropp. Big no-no, ett tag framöver.
Jag ska träna mycket och länge, men utan att mäta och jämföra. Det kommer loggas, men bara antal minuter - inte med avsikt att jämföra och se förbättring.

Så, nu fick jag det på pränt. Nu ska jag ut och promenera med Silverräven och sen ska jag leta efter billiga SUP-brädor på Blocket.
Helgens höjdare - en dryg timmes promenad ute vid havet

Förra årets roligaste träningstimme!

Inga kommentarer: