lördag 8 april 2017

Nipe i köket och en gåta

Igår var ju en märklig dag. Det som hände i Stockholm, det kommenterar jag inte tror jag. Så mycket är redan skrivet, jag kommer inte kunna tillföra nåt av vett till detta vanvettiga dåd. Fy fan, rent ut sagt.
Vi varvade tv-tittandet i tyst förstämning med att glatt fira min födelsedag några dagar i förväg. Det var ju en märklig dag, som sagt.

Jag glömde att beställa tårta och fick också nån galen idé om att jag skulle göra en själv istället. Hur jag tänkte där är en gåta. Övertid på jobbet och sen baka tårta?
När jag satt där på jobbet, fast att jag planerat vara ledig, insåg jag att det nog var läge för en köpetårta i alla fall, men det var ju så dags. Inte många tårtor i stan att uppbringa, som både passade smaken och var stor nog för 10 personer.
Efter vild fruktlös jakt, landade jag i insikten att jag nog skulle bli tvungen att göra en i alla fall.
Rafsade ihop marsipanlock, grädde, chokladpudding, mörk choklad, hallon, persikopuré och några Anton Berg-ägg.
Kom till kassan och lastar upp allt och inser sen att det är svårt att sno ihop en tårta utan bottnar. Suck. Vänd om. Gör rätt.

Hem och skred till verket. Allt gick bra tills jag skulle lägga på locket... Hade varit klokt att kontrollmäta först. Det räckte inte ner hela vägen.
Tur jag köpte några påsar med godisägg.
Det gick ju det med, och god var den också.
 Å nu till gåtan. Vad är detta som jag fick i present?

Ja, alltså, det på bilden symboliserar liksom det jag fick. Nån som kan se vad det är?
Svaret kommer imorgon.

2 kommentarer:

Mamma sa...

Nä, jag ska inte skvallra om presenten. Bara intyga att tårtan var GOOD.

Kari sa...

Absolut ingen aning men tårtan kan ju inte ha blivit något annat än fantastiskt god med de ingredienserna! Grattis i förskott!